در ادارۀ امور شرکت‌ها، بخش خرید سازمانی یکی از کارهای مهم و قابل تامل است که عموما جزییات زیادی دارد. دلیل هم این است که خرید سازمانی، بخش غیرقابل حذف در فرآیندهای معمول شرکت‌ها است و سازمان‌ها مانند هر ارگانیسم زنده‌ و پویایی به محصولات مختلف و متفاوتی نیاز دارد.
تامین پوشاک موردنیاز سازمان‌ها یا شرکت‌ها نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم خرید سازمانی، چیزی بسیار فراتر از تامین مایحتاج هر منزلی است. در این روند، پارامترهای مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اما تهیه این پارامترها ممکن است گاهی وقت‌گیر، گران‌قیمت و برای سیستم هزینه‌بر باشند و درنتیجه افراد مختلف را در داخل و خارج سازمان درگیر خود ‌کنند. با این وجود و در کنار تمامی این شرایط کلی، هر برندی بنا به ویژگی‌هایی که دارد و موقعیتی که در آن قرار گرفته، به پوشاک متفاوتی نیاز دارد. با در نظر گرفتن همین نیازهای شرکت‌ها، فروش به سازمان‌ها یکی از اهداف مهم شرکت آواکتان بوده و هست؛ اما برای اینکه اطلاعات بیشتری را در حوزۀ خرید سازمانی از هلدینگ آواکتان به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم تا این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

تعریف دقیق خرید سازمانی

با گسترش کسب و کارها و افزایش نیاز شرکت‌ها به خدماتی چون تامین نیازهای مختلف داخلی، خریدهای سازمانی و توجه به ماهیت برند بیش از پیش احساس می‌شود. طبق تعریف منتشر شده در فرهنگ وبستر برای خرید سازمانی، این نوع خرید که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شود، نوعی فرایند تصمیم‌گیری است و به رفع نیازهای مجموعه می‌انجامد.
در وظایف افراد مسئول خرید سازمانی 4 بعد کلی وجود دارد: بعد فنی، تجاری، لجستیک و اجرایی.
بعد فنی به ویژگی‌های محصولات موردنیاز شرکت‌ها می‌پردازد، بعد تجاری به ضوابط و بعد لجستیک به موارد مورد نیاز برای تولید مایحتاج سازمان می‌پردازد؛ بعد اجرایی نیز به فعالیت‌های اجرایی در این حوزه می‌پردازد.

در یک شرکت، عموما فرد یا افرادی مسئول تهیه پوشاک سازمانی هستند؛ برای این کار هم معمولا فرآیند خاص و تعریف‌شده‌ای وجود دارد. آن‌ها معمولا با تولید‌کننده‌های مختلف محصول مد نظرشان صحبت و تعامل می‌کنند و نمونه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند. در هر جست‌وجو برای خرید پوشاک سازمانی، عوامل مختلفی از جمله جنس، دوخت و قیمت اهمیت دارند و مسئولین این بخش در شرکت‌ها می‌کوشند تا با توجه به بودجه و ویژگی‌هایی که باید حتما در لباس یا کالای مدنظر وجود داشته باشد، بهترین گزینۀ ممکن را تامین کنند؛ بنابراین خرید سازمانی بنا به فرآیند خرید و تدارک، چیزی بیش از تامین انواع کالاهایی است که مورد نیاز سازمان‌هاست.

خرید سازمانی

 

خرید سازمانی پیش از آن‌که یک اقدام باشد، یک فرآیند تصمیم‌گیری سازمانی است که افراد مختلفی را داخل و خارج سیستم سازمان درگیر می‌کند. تدارک یک مجموعه به اندازه باقی قسمت‌ها و حتی گاهی بیش از آن‌ها اهمیت دارد؛ چراکه لازمۀ پیشرفت کافی و سریع، برنامه‌ریزی و تامین نیازها پیش از آغاز فرآیند است. خریدهای سازمانی براساس مشخصه‌های خاصی انجام می‌شوند که از این بین می‌توان به مشخصات تقاضا، خریداران بالقوه، اهداف، معیارها، میزان سفارش و روند خرید یا فروش اشاره کرد. از سوی دیگر، این نوع خرید که در بعد کلان برای هر مجموعۀ بزرگی صورت می‌پذیرد، ابعاد گوناگونی هم دارد که بعد فنی، تجاری، لجستیک و اجرایی از آن دسته است.

بررسی فرآیند خرید سازمانی

خرید در یک سازمان، ارگان یا شرکت، به معنای واقعی کلمه یک فرآیند محسوب می‌شود. در فرایند خرید سازمانی در گام اول، بنا به دلایل مختلف مانند تامین لباس سازمانی برای کارکنان، شروع یک کمپین یا برگزاری نمایشگاه جدید و غیره، نیاز به محصول خاصی در یک شرکت یا سازمان احساس می‌شود. در گام دوم و با بررسی‌های بیشتر، موضوع خرید به فرض پوشاک خاصی در دستور کار قرار می‌گیرد. در این مرحله لازم است تا کارمندان بخش تامین به‌طور دقیق چندین نمونه کالا را از شرکت‌های مختلف بررسی کنند تا در نهایت با توجه به همۀ پارامترهای لازم، خرید نهایی انجام شود.

مرحله اول : نیاز سنجی ، پیش بینی یا تشخیص یک مسئله

ممکن است در سطوح مختف سازمان از تدارکات، انبار، بازرگانی، کنترل کیفیت، فنی و لجستیک  نیاز به تهیه یک کالا یا خدمات، پیش بینی یک نیازمندی آتی یا تشخیص یک مشکل به دلیل نبودن عنصر مورد نیاز احساس شود و یا اینکه برای ایجاد یک بخش جدید یا خدمات جدید نیازمندی های تازه ای از کالا و خدمات مختلف ایجاد شود.  این خرید ها ممکن است به دفعات در سال و یا یک بار در سال اتفاق بیافتد. در واقع هر مسئله یا نیازی که توسط فردی از سازمان، شناسایی شود که می‌توان آن را با به دست آوردن کالا یا خدمتی مرتفع کرد مرحله اول فرآیند خرید سازمانی می باشد.

شناخت مسئله ممکن است بر اساس محرک داخلی یا خارجی باشد. به‌طور مثال، وقتی‌که شرکت بخواهد هدیه های مختلف در مناسبت های متنوع به شرکای تجاری یا مشتریان خود بدهد(B2B) و نیاز به ایده جذاب و جدید برای تاثیر گزاری بیشتر داشته باشد. یا اینکه ممکن است یکی از دستگاه‌های خراب شده باشدو به قطعه جدیدی نیاز پیدا کند. لباس پرسنل خود را نیازمند بازطراحی و یا تغییر ببیند، یا ممکن است مدیری از کیفیت، قیمت، یا خدمات تأمین‌کننده فعلی رضایت نداشته باشد. در این حالت محرکی داخلی به وجود می‌آید.

همچنین ممکن است در بیرون از شرکت، خریدار در بازدید از یک نمایشگاه با ایده‌های جدیدی روبرو شود، یا آگهی جدیدی ببیند و یا فروشنده‌ای با او تماس بگیرد و محصول جدید یا ارزان‌تری را پیشنهاد کند. به این‌گونه عوامل نیز محرک‌های خارجی گفته می‌شود. درواقع، بازاریابان سازمانی در آگهی‌هایشان، به مشتریان بالقوه در مورد مشکلاتشان، هشدار داده و سپس به آن‌ها نشان می‌دهند که محصول آن‌ها چگونه می‌تواند این مسائل را برایشان حل کند.

فرآیند خرید سازمانی

 مرحله دوم: شرح و توضیح مشخصات کالا یا خدمات و تعیین تعداد مورد نیاز

در مرحله دوم از فرآیند خرید سازمانی باید مشخصات، تعداد و کلیه اطلاعات در ارتباط با نیاز شناسایی شده معیین شود. باید توصیف روشن و ‏دقیقی از آنچه که نیاز دارند، حجم مورد نیاز و زمان نیاز به محصول یا خدمت را به اعضای مسئول خرید سازمانی اعلام کنند.

مرحله سوم: جستجو و تعیین صلاحیت تامین کنندگان احتمالی

این مرحله مهم می باشد و باید وضعیت همه تامین کنندگان بررسی شود و در صورتی که تجربه همکاری قبلی با برخی از تامین کنندگان وجود داشته باید بازخورد، کیفیت خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار بگیرد در صورتی که عدم رضایت وجود داشته باشد باید با سایر تامین کنندگان یا پیداکردن وندور لیست جدید اقدام کرد.  پیدا کردن بهترین فروشنده مهم ترین کار مسئول خرید سازمانی می باشد. امروزه در بسیاری از شرکت‌ها، اینترنت راهکاری مناسب برای پیدا کردن تأمین‌کنندگان است. اینترنت همان مزایایی که در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار دارد را، در اختیار شرکت‌های کوچک هم قرار می‌دهد. این تغییرات، شرایط خرید وفروش را برای بازاریابان راحت‌تر می‌کند. هرچه وظیفه خرید جدیدتر، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر باشد، خریدار وقت بیشتری برای پیدا کردن تأمین‌کنندگان مصرف می‌کند.

اهداف شرکت‌ها از خرید سازمانی

شرکت‌ها و سازمان‌ها از خرید سازمانی اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. ممکن است هدف از این کار تهیه کالایی برای دسته‌ای از مشتریان باشد یا قصد بر آن است که برای برخی از اعضای سازمان مانند اعضای هیات مدیره یا کارمندان کالای خاصی تهیه شود. از آن‌جا که بین 40 تا 60 درصد درآمد حاصل از فروش درنهایت صرف تهیه مواد و خریدهای اولیه می‌شود، خرید سازمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. خرید سازمانی مانند هر فعالیت دیگری که بر پایه فرآیندها شکل می‌گیرد، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. شناسايی نيازهای سیستم، تهيـه فهرستی از مشخصات فنی محصولات مورد نیاز، تهیه و ارسال درخواست پيشنهاد از تامين‌كنندگان، گرفتن تاییدیه از بخش مالی و مدیریت، انعقاد قرارداد و درنهایت، بررسی كيفيت كالاهای خريداری شده.

انواع محصولات شرکت آواکتان برای مدیران، کارمندان و مشتریان شما

شرکت‌ها و سازمان‌ها بسته به نیاز خود در زمان‌های مختلف به انواع گیفت، پک‌های هدیه، لباس‌های سازمانی و غیره نیاز دارند. شرکت آواکتان با درک نیاز این قبیل سازمان‌ها یا به عبارت بهتر، مشتریان B2B به صورت موازی و در کنار تامین نیاز مشتریان معمول خود، اقدام به ارائه خدمات به سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز نموده است. در این بخش، مسئولان و مدیران روابط عمومی می‌توانند با برقراری ارتباط با همکاران ما در آواکتان بر اساس نیاز و بودجه خود آنچه را که نیاز سازمان است با بالاترین کیفیت ممکن و بهترین قیمت تهیه نمایند. در نتیجه اگر به دنبال یک خرید B2B موفق هستید، شرکت آواکتان در کنار شماست.

هدیه های سازمانی- خرید سازمانی

فرآیند خرید سازمانی و دستورالعمل خرید کالا و خدمات آواکتان

برای این که بتوانید برای شرکت یا واحد تجاری خود از انواع کالا و خدمات هلدینگ آواکتان برخوردار شوید، لازم است تا با فرآیند و دستور‌العمل‌های خرید کالا و خدمات هلدینگ آواکتان آشنا باشید. برای آشنایی با محصولات می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید اما اگر نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با شماره 02145183000 تماس بگیرید یا برای info@avakatan.com ایمیل بفرستید.

انواع محصولات قابل تهیه از هلدینگ آواکتان برای برندها

هلدینگ آواکتان به عنوان یک شرکت با چندین زیرمجموعه مختلف که همگی در حوزۀ پوشاک فعالیت دارند، امکان خرید لباس فرم سازمانی را برای سازمان‌ها فراهم کرده است. بسیاری از برندها امروزه و در راستای حفظ یکپارچگی برند از لباس فرم استفاده می‌کنند تا اعتبار و یکدستی برند خود را به بهترین نحوه ایجاد و حفظ نمایند.
گیفت کارت ها مدت‌هاست که از هدایای رایج و ایده‌آل در مناسبت‌های مختلف برای ارسال به مدیران، شرکای تجاری یا همکاران استراتژیک محسوب می‌شوند. هلدینگ آواکتان در راستای تامین این نیاز سازمان‌ها، اقدام به ارائه انواع کارت‌های هدیه نموده است که بنا به علایق و خواست سفارش‌دهنده قابل تغییر به شکل و فرم دلخواه خواهد بود.
یکی از هزینه‌های معمول و رایج در شرکت‌ها، هدایای تبلیغاتی است. انواع تیشرت، پیراهن، کیف، انواع سررسیدهایی که با انواع پارچه کاور می‌شوند و امثالهم می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند تا نه‌تنها وجۀ زیبا و شکیلی به هدیای تبلیغاتی شما می‌دهند، بلکه نام شما را نیز در ذهن مخاطب ماندگار می‌کنند. ضمن این که برای ارسال هدیه به افراد می‌توانید از پک‌های هدیه استفاده کنید. گفتنی است که این محصولات برای شرکای تجاری، اعضای هیات مدیره، مدیران و غیره قابل سفارش است.

 

هدیه پرسنلی و سازمانی

نیاز به تهیه محصولات و کالاهای خدماتی در شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها هر روز بیش از پیش احساس می‌شود. از آن‌جا که این فرآیند سخت و وقت‌گیر است، متخصصین آواکتان در کنار شما هستند تا هرچه سریع‌تر بتوانید این بخش از روال کاری خود را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. به طور خلاصه، فروش B2B یکی از حوزه‌های تخصصی برند آواکتان است که متخصصان و کارشناسان ما در این زمینه با تجربه و دانش خود آماده هستند تا نیاز شما را در اسرع وقت رفع نمایند. درصورت بروز هرگونه سوال یا شبهه می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تحریریه آواکتان

بخش تحریریه هلدینگ آواکتان سعی بر این دارد تا جدیدترین اخبار و اطلاعات ضروری در حوزه کاری خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارد و با حفظ ارزش‌ها و رویکردهای خود نقشی بسزایی در افزایش دانش و آگاهی مخاطبین خدمات خود داشته باشد.

آواکتان اطلاعات تماس
از طریق راه‌های ارتباطی زیر سوالات، درخواست‌ها، پیشنهادات
و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.
آواکتانشبکه های اجتماعی
همراه ما در شبکه‌های اجتماعی باشید.
آواکتاناطلاعات تماس
از طریق راه‌های ارتباطی زیر سوالات، درخواست‌ها، پیشنهادات
و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.
آواکتانما در شبکه های اجتماعی